Beste bank 2025
Er du på søken etter ny bank å starte en konto hos, eller ønsker du kanskje å bytte bank? Det er mange faktorer å ta i betraktning når man velger bank. Digitale løsninger, service, renter og renteendringer. Norstat Norge/EPSI publiserte i høsten 2024 en undersøkelse om hvorvidt bankkunder i Norge er fornøyde med banken sin, her kommer det frem at også bærekraftighet er en faktor som yngre bankkunder bryr seg om.
Vi hjelper deg
Hvilke faktorer tas med når den beste banken i Norge kåres?
I undersøkelsen fra EPSI er det 3 faktorer som inngår i målingen av hva kundene vektlegger. La oss se på disse faktorene og hvordan bankene kommer ut.
Kommunikasjon
Både undersøkelsen fra EPSI og finanstilsynet sin rapport om finansielt utsyn (2022) gir uttrykk for at finansiell ustabilitet er en bekymring hos både bedrifter og privatpersoner. Høy inflasjon, krig i Ukraina og konsekvenser av koronapandemien har gitt utslag i økte matvarepriser og økte boliglånsrenter.
Norske husholdninger preges av høy gjeldsbelastning, som innebærer at norske husholdninger er sårbare for kraftig renteøkning og lavere boligpriser. Ringvirkningene av dette gis uttrykk for i undersøkelsen fra EPSI, hvor 34% synes at kommunikasjonen rundt renteendringer er for dårlig.
Hver tredje kunde mener nemlig at bankene kan kommunisere renteendringer bedre. Kundene er årvåkne på renteendringer og diskusjonen rundt hvilken boliglånsrente man har, har økt drastisk. Dette skaper økt konkurranse mellom bankene og sammenligning av renter er mer relevant nå enn hva det noensinne har vært.
Servicenivå
De fysiske møtene mellom kunde og bank har minsket som følge av pandemien og økning av digitale tjenester. På tross at det så er personlige kunderelasjoner fortsatt viktige for mange kunder, dette gjelder spesielt kunder i krevende situasjoner som opplever livsendringer og har særegne behov for rådgivning. God service er viktig for å bygge tillit, lojalitet og godt rykte.
Studier viser at kunder med egen rådgiver er mer tilfredse enn de uten egen rådgiver. Service forblir viktig fordi det skaper en følelse av å bli prioritert og ivaretatt. Det finnes store forskjeller mellom bankene når det kommer til service og oppfølging av kundens behov.
Digital enkelhet
Norge er et land med høy grad av digitalisering og nordmenn foretrekker automatiserte, raske og intuitive løsninger. Det blir desto viktigere for bankene at de kan tilby gode digitale tjenester som tilfredsstiller kundenes behov. Tilfredsheten med digitale bankløsninger er generelt høy, men noen banker har kvalitetsutfordringer.
Enkelhet er viktig når kundene trenger å kontakte banken, noe som har blitt mer krevende og komplisert, spesielt for eldre kunder. Bankene som kommer best ut i målingen fra EPSI er de som har skapt enkle og gode løsninger både digitalt og i tilgjengelighet.
Bærekraft trekker inn flere yngre bankkunder
Bærekraftsarbeid har blitt mer relevant for kundetilfredshet. Interessen for bærekraft har demografisk variasjon, med yngre og høyt utdannede kvinner som viser mest interesse for temaet. Lokale og regionale banker presterer høyest på bærekraft, med Sparebanken Møre på topp. Bankene må kommunisere sitt bærekraftsarbeid og øke bevisstheten rundt det for å nå ut til flere kunder. Utfordringen bak dette er å skape konsensus om hva som faktisk er bærekraftig.
Bulder på topp som beste bank
Bulder Bank kåres i undersøkelsen til den beste banken for privatmarkedet, i år som i fjor. Kundene vurderer den til beste bank på digitale løsninger og med de beste betingelsene. Det oppfattes også som at den tar godt vare på sine kunder.
Landkreditt Bank seiler opp til en annenplass. Som Bulder Bank anses den for å være enkel og ukomplisert på digitale løsninger, og god på kundeservice.
Sbanken til bunns
Den største overraskelsen i årets måling er likevel bunnplasseringen til banken som i år etter år på 2010-tallet har vært sett på som norske bankkunders favoritt, nemlig Sbanken. DNBs oppkjøp av banken har tydeligvis ikke gjort den godt, selv om det ble lovet at de skulle beholde Sbanken som konsept.
Mange kunder mener Sbanken har mistet sin kundeorienterte holdning, og at viktige funksjoner har blitt borte. Blant annet har de mistet mulighetene for Google Pay og Apple Pay.
Danske Bank, DNB og Nordea er andre storbanker som befinner seg i bunnsjiktet.
Lokale banker har beste boliglån
Kundetilfredshet er imidlertid ikke et barometer på hvilken bank som har beste boliglån. Huseiernes rentebarometer for januar har Himla (Fana sparebank) på topp med 5,63 % boliglånsrente, fulgt av Kassa (Oslo pensjonsforsikring) og NorDirekte.
Her er imidlertid Sbanken, sammen med Landkreditt, fortsatt best av de store landsdekkende bankene med 5,7 %.
Topp 5 banker for kundetilfredshet privatmarked
- Bulder Bank
- Landkreditt bank
- BN Bank
- Handelsbanken
- Sparebanken Sør
Topp 5 banker for kundetilfredshet bedriftsmarked
- Sparebanken Vest
- Handelsbanken
- Sparebanken Møre
- Eika Alliansen
- Sparebank 1 gruppen
De viktigste faktorene for kundetilfredshet
Effektive og enkle digitale løsninger, kommunikasjon rundt renteendringer og høyt nivå av service stikker frem som det kundene vektlegger i kampen mot å vinne beste bank. Bærekraftighet når frem til yngre kundegrupper og kan bli enda viktigere som holdepunkt fremover.
Finanstilsynet – Finansielt utsyn for desember
Spørsmål og svar - Beste bank 2025
Hvilken bank er den beste i Norge?
Bulder Bank er den beste banken for privatkunder, og Sparebanken Vest er best for bedriftskunder, ifølge EPSIs undersøkelse.
Hvorfor burde jeg bytte bank?
Å bytte bank kan være lønnsomt på grunn av bedre rentebetingelser, brukervennlige digitale løsninger og høyere servicenivå. Andre faktorer kan inkludere lavere gebyrer, fokus på bærekraft og bedre tilgjengelighet.
Hvordan får jeg bedre rente på boliglånet?
Du får bedre rente på boliglånet først og fremst ved å øke din kredittverdighet. Du kan også sammenligne boliglån på markedet og vurdere å bytte bank om du får tilbud om lavere rente et annet sted.
Bankene vi sammenligner